Van mij mag Kuifje (ook) racistisch blijven

Een uitspraak van een Belgische rechtbank betekent dat Kuifje in Afrika gewoon in de handel mag blijven. Hoewel ik tegen racisme ben, ben ik het daar volledig mee eens.

Ik ben namelijk ook heel erg voor vrijheid van meningsuiting – en in dit geval hebben we het over een oud (1930) boek dat nog fictie is ook. Als we dit gaan verbieden, kunnen we wel bezig blijven, omdat onze moraal en ideeën over wat normaal is in de loop van de tijd veranderen. Voor mij persoonlijk staan de bijbel en de koran hoog op mijn lijstje van verachtelijke boeken, met al hun stenigen van homo’s en overspelige vrouwen, het vermoorden van geloofsafvalligen, en het goedkeuren van slavernij. Maar je kunt natuurlijk zo tientallen oude boeken opnoemen die bijvoorbeeld homofoob, vrouwonvriendelijk, en antisemitsch zijn. Daar zitten nog verbazend beroemde en uiterst leesbare (of, aanschouwbare) klassiekers tussen (van Shakespeare noem ik the Taming of the Shrew, en the Merchant of Venice).

Echter

Van mij mogen ook deze boeken (en toneelspelen) gewoon beschikbaar blijven – zodat iedereen kan lezen wat een onzin erin staat. Om dezelfde reden vind ik ook het verbod op Mijn Kamp/Mein Kampf van A.H. niet nodig. Nog afgezien van het klaarblijkelijke feit dat het boek vrijwel niet door te komen is (ik heb wel betere boeken te lezen in mijn kostbare vrije tijd), heeft de opkomst van het internet er al voor gezorgd dat je het toch wel kunt vinden en downloaden (hier in een Engelse vertaling). Hier geldt voor mij het adagium “Wie zijn geschiedenis niet onthoudt, is veroordeeld deze te herleven“.

Mochten boeken toch de wet overtreden, gebeurt dat meestal ‘by proxy’; aanzetten tot haat en geweld (en haat en geweld zelf) is namelijk verboden, en mocht een boek dat expliciet doen, dan kan er gewoon tegen een auteur of zijn/haar volgers worden opgetreden. Geen enkel probleem dus.

Om deze redenen (en om vele andere) ben ik het dan ook oneens met Wilders dat de koran verboden moet worden. Ofwel je verbiedt alle troep, of geen. Niemand heeft echter de autoriteit om te bepalen wat troep is en wat niet, en dan lijkt mij de beste en makkelijkste oplossing om iedereen gewoon te laten lezen wat ze willen.

Lang leve de vrijheid!

Leave a Reply

