Israël

Hm, een onverwacht stuk – in het Nederlands en over Israël, midden in de UK verkiezingen en de euro-crisis.

Democratisch? Hmm…

Maar de VK bericht dat Israël een stuk minder plezierig land is dan ze zelf willen doen geloven – democratisch, open, en totaal niet zoals de Arabische semi-dictaturen die hen omringen

Nou wist ik al dat dát een droombeeld was, maar dit bericht is een (grote) stap terug voor mijn respect voor Israël. Als je als bevolking tegen kritiek op de regering en het leger bent, vindt dat klokkenluiders hard mogen worden aangepakt – en het gaat hier niet over het op de grond gooien van een kauwgompapiertje, maar het willens en wetens negeren van uitspraken van het Hooggerechtshof –  dan ben je als ‘democratie’ totaal verkeerd bezig.

Ook de neiging om de schuld bij die groepen te leggen die de misdaden rapporteren – en niet bij de misdaden zelf –  sluit daarbij aan (een reactie die ook de katholieke kerk recent heeft vertoond na het misbruikschandaal; dat zegt een hoop over het morele gezelschap waar Israël zich in bevindt).

Afwaarderen dus!

Wat ik maar zeggen wil is dat vandaag ‘officieel’ mijn houding tegenover Israël is veranderd; van gematigd-positief-kritisch naar negatief-kritisch. Wie geen democratie wil zijn, met niet alleen rechten maar ook plichten, die krijgt van mij geen sympathie. Hoe zou deze afwaardering heten in termen van S&P? Van A- naar B-, denk ik.

One thought on “Israël

  1. Pingback: Tweets that mention Israël « Same shit, different blog -- Topsy.com

Leave a Reply

