Opinion | Opinie 01/03/2010

Een hoop gedoe over en tussen homo’s en katholieken de laatste dagen – en ironisch genoeg de SGP die zich er nu ook inmengt.

Genoeg ruimte dus voor een hoop opinie.

Ten eerste vraag ik me zoals altijd af of iemand wel lid zou moeten (willen) zijn van de katholieke kerk (of welke kerk dan ook) en helemaal als je homo bent. Maar goed, ik accepteer dat sommige mensen dat willen.

Dan lijkt het me in de geest van Christus om mensen te accepteren zoals ze zijn en hun liefde te betonen. Maar goed, dat is niet iets waar de meeste kerken in uitblinken en de katholieke is geen uitzondering (meestal eerder een bijzonder slecht voorbeeld).

Wat mij betreft hebben homo’s het volste recht om te protesteren voor hun rechten, al denk ik dat ze beter af zijn om gewoon uit dat homofobe, vrouwonvriendelijke en anachronistische instituut te stappen. Helaas denk ik dat ze met de toenemende harde lijn van de RKK onder de huidige paus niet veel kans maken.

En dat de SGP altijd erg snel is in het wijzen op hun eigen rechten, daarbij volledig voorbij gaand aan hun plichten en vooral de rechten van anderen is geen verrassing. Voor zover ik weet gaat de grondwet nog altijd boven het wetboek van strafrecht, dus zodra de SGP (en de RKK) vrouwen en homo’s niet meer discrimineert mogen ze terugkomen en klagen over ordeverstoringen door diezelfde door de kerk gediscrimineerde homo’s.

Ach, wat zou de wereld toch mooi zijn zonder de hypocrisie en intolerantie van religie!

Leave a Reply

