Opinion | Opinie 23/02/2010

Roken moet mogen… verboden te worden

Veel goed nieuws over roken, dat zie ik graag. Aanpakken dat ongezonde gestink.

Rookverbod voor iedereen

Ten eerste is er, vandaag, het mooie nieuws, en onverwacht wat mij betreft, dat de Hoge Raad besloten heeft dat het rookverbod ook voor de kleinste cafés geldt. De rechtszaken die die kleine cafés gewonnen hadden, moeten worden overgedaan. Misschien winnen ze die alsnog, misschien niet. Maar de wet geldt voor iedereen, en het is altijd goed om dat bevestigd te zien.

Roken nog slechter dan gedacht

Ook “derdehandsrook” blijkt nu slecht voor de gezondheid, niet heel verrassend als je weet wat er allemaal aan troep in een sigaret zit. Hoe significant dit is kan ik zo snel niet zeggen, maar het betekent op z’n minst dat rook je huis in meenemen via je kleding niet gezond is.

Op z’n slechtst stel je als roker de mensen om je heen op nog maar weer een manier bloot aan kankerverwekkende stoffen; maar dat voegt weinig meer toe aan mijn mening dat rokers ofwel egoïstisch zijn ofwel slap en dom (en soms allebei).

Minder sigaretten verkocht

maar gelukkig is, door de stijgende accijnzen, de opbrengst voor de schatkist gelijk gebleven. Dat is mooi, want dat betekent dat een steeds kleiner wordende groep rokers (de domsten, neem ik aan) de schatkist lekker blijft spekken, terwijl de rest van ons een gewoon gezond leven kan leiden. Volhouden, dat paffen, jongens! Laat je door mensen als mij en de overheid vooral niet van je gewoonte afhouden! Nee, jij gaat echt niet dood op je 55e door longkanker, dat overkomt alleen anderen. Wat weten die doktoren daarnou ook van?

Alleen ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik wel altijd minstens tien meter afstand van je houd, waar je ook bent. Niks persoonlijks – gewoon gezond verstand.

Leave a Reply

