Opinion | Opinie 25/01/2010

De ANWB-peiling voor de kilometerheffing klopt van geen kant

En is, zoals de Volkskrant meldt, volkomen onbetrouwbaar.

Ik heb hem net ingevuld, vanuit Engeland, als niet-automobilist. Valse postcode opgegeven, wel ingevuld naar eer en geweten, maar met onjuiste persoonsgegevens, alsof ik een automobilist ben. Totaal geen probleem.

Ik kan dat nog tien keer doen, en al mijn vrienden die het met me eens zijn ook tien keer laten doen, zonder enig probleem. Ik kan al die antwoorden zo geven dat ik de meest extreme voorstander lijk van de kilometerheffing (dat ben ik niet, al ben ik er wel voor).

Dat alles geeft natuurlijk een volkomen verkeerd beeld van wat er echt leeft onder de gemiddelde Nederlander.

En daar kan je natuurlijk niet zo een ingrijpende, vergaande politieke beslissing op baseren hè!?

De grootste fout is waarschijnlijk wel het vantevoren aankondigen door Eurlings dat hij zijn beslissing zou laten afhangen van deze peiling. Dat vraagt natuurlijk om manipulatie door ofwel de meest verstokte tegenstanders ofwel de minder frisse elementen in onze democratie. Ik durf te wedden dat GeenStijl of Fok hun bezoekers al op de zwakke plekken in de peiling hebben gewezen en “kiesadvies” hebben verstrekt. edit: ah, de Televaag, ik had het kunnen weten.

Totaal belachelijk. Totaal belachelijk. Ik zeg, totaal belachelijk.

Leave a Reply

