Opinion | Opinie 01/01/2010

Ik ga proberen een nieuwe serie vol te houden: dagelijkse meningen. Ik ben benieuwd of ik 365 verschillende meningen kan produceren… maar ik denk het wel. Sommige meningen zullen banaal zijn, sommige simpel, andere controversieel, of onbegrijpelijk. Geniet ervan, zou ik zeggen :p.

Het zal een zootje worden qua taal, want sommige meningen heb ik over typisch Nederlandse zaken en andere over buitenlandse, maar goed. Dat is de vloek van een tweetalige blog – zelfs van een tweetalig leven als Nederlander in het buitenland. So be it.

Mijn eerste mening van 2010 gaat over het bericht dat ik hoorde op de radio: de schade die vandalen hebben aangericht tijdens oud & nieuw wordt “mogelijk” verhaald op de daders. Of ze krijgen een hoge boete ofzo.

Schade verhalen op de dader?

Soortgelijke berichten heb ik de laatste tijd vaker gelezen, vaak omringd door mitsen en maren, en of het wel kan. Ik heb dat altijd vreemd gevonden. Ik ben opgevoed, en ik ben vast niet de enige, met het idee dat als je iets stuk maakt, dat je dan een nieuw betaalt. Dus vandalen die iets slopen, die pak je toch óók zo aan?!

Wie kan mij uitleggen dat iemand die voor duizenden euro’s schade aanricht aan bijvoorbeeld winkelruiten, of een auto in de fik steekt, weg komt met een boete – die ten eerste lager is dan de schade die hij heeft aangericht en ten tweede, die gewoon in de kas van het Rijk verdwijnt? Of een taakstraf, die vrijwel niemand iets oplevert “maar de dader wel iets leert”? En celstraffen zie ik helemaal niet veel in – dat kost alleen maar meer geld.

De oplossing die mij voor iedereen het “beste” lijkt is simpel – geef vandalen een flinke boete – die zó hoog is dat alle schade ermee vergoed kan worden (en wat er overblijft mag de staatskas in).

Tuig aanpakken is nodig, maar laten we dat ook een beetje slim doen.

Leave a Reply

