Tuinieren

Ik heb niks met tuinieren. Tenminste, nouja, toch wel: ik heb er een redelijke hekel aan. De tuin die ik bij mijn huis ‘kreeg’ toen ik het huurcontract tekende kon me eigenlijk gestolen worden. Maar ja, vind maar eens iemand die een tuin steelt. Hij ligt er dus nog.

Het meervoud van tuinman is tuinlui? – Liever tuinlui dan tuinmoe

Beton en steen, onkruid en dode bladeren

Beton en steen, onkruid en dode bladeren

Het probleem met de tuin is dat hij bestaat uit beton en baksteen. Dat in combinatie met de vele regen betekent dat de tuin vrijwel altijd vochtig is. Brrr.
Onderhoud moet er ook gepleegd, en dus zet ik me af en toe met frisse tegenzin aan het opruimen. Snoeien, vegen en knippen, om alle planten in het gareel te houden – zonder veel resultaat natuurlijk. Het groeit allemaal snel weer dicht.
Vorig jaar had ik het zo bont gemaakt dat de eigenaresse zelf twee dagen in de tuin heeft doorgebracht om alle wildgroei terug te snoeien. Sorry! Ten koste van een paar boze blikken van haar en een boze brief van de makelaar had ik een toonbare tuin. Wie zegt dat luiheid niet loont?
Sindsdien heb ik weer weinig hoeven doen aan mijn tuin, al zeg ik het zelf. Tot vandaag. De scharen maar weer ter hand genomen en de klimop en ander assorti onkruid – of misschien wel gewoon de planten in de tuin, ik zie het verschil niet zo goed – kort en klein geknipt.

Energie teveel of een draadje los?

De wilde tuinman is langsgeweest

De wilde tuinman is langsgeweest

Maar nu is er toch iets veranderd, diep in mij… Ik ben een ouwe sentimentele lul blijkbaar met teveel energie, want ik bedacht dat ik wel eens wat onkruidgif kan kopen [aha, niks sentimenteels – ik kan dingen kapot maken, een oude hobby van me] en de tuin eens compleet steriliseren. Dan kan ik in de aankomende lente en zomer (*wat betreft de kalender dan, het weer is een heel ander verhaal) misschien misschien toch nog eens “wat in de tuin doen”: een feest, of gewoon op m’n dikke aars in de zon zitten een boek lezen.
Maar misschien blijkt dit allemaal toch te hoog gegrepen. Als hier de komende maanden niks verschijnt over een tuin, dan weet je wat het is geworden. Vraag er dan ook maar niet naar – die heggeschaar kan ik ook voor andere dingen gebruiken dan twijgjes snoeien.

Leave a Reply

