Beleggingen, of: droog brood in 2008

Geld is niet belangrijk, vind ik. Ik heb genoeg om van te leven, en wat ik niet nodig heb, stop ik in diverse bankrekeningen en beleggingen (maar niet in IJsland). Kortom, een middel, geen doel (anders zat ik ook niet in de wetenschap hè :p).

Mijn stagementor gaf me ooit het beste advies voor beleggingen. Hij zei: “Neem alleen risico met dát geld, dat je over hebt. Dan maakt het niet uit als het misgaat – en als het goed gaat, nou, da’s dan mooi.”

Dus nu ik van mijn vader te horen krijg dat mijn beleggingen in Nederland in een jaar tijd van € 11.513,71 naar € 5.972,57 in waarde zijn gedaald, kon ik een schaterlach niet onderdrukken.

beurskoersen-20081

Het is allemaal maar spel; getalletjes op papier of een computerscherm. Je wint wat, je verliest wat, maar mijn geluk wordt er niet minder om. Integendeel: ik besef dat ik juist gelukkiger ben, omdát mijn geluk niet afhangt van die cijfertjes.

Die recessie, die kom ik wel door.

Leave a Reply

