Koningshuis

Ik lees dat ‘onze’ (ik woon nou al zo lang in Engeland dat ik niet weet of ze nou nog wel mijn koningin is… maar goed) koningin, Beatrix, vandaag jarig is. Gefeliciteerd, Trixie! Nog vele jaren, en ik neem er een op je gezondheid.

Koningsgezind?

Je MaintiendraiIk zou tegen het koningshuis moeten zijn. Ik hou van democratie (maar niet teveel) en dus niet van politieke invloed door iemand die niet gekozen is, ik hou niet van godsdienst, niet van het spenderen van miljoenen belastinggeld aan een willekeurige familie om die rare hoeden te laten kopen, in paleizen te  laten wonen en in een gepimpte paard en wagen te laten rondrijden. Ik ben pragmatisch, hou niet van tradities-om-tradities maar wel van vooruitgang.

Maar toch…

Het werkt wel. Een staatshoofd met beperkte macht (nog steeds teveel, dat wel), en een heel sterke ceremoniële/representatieve functie, onafhankelijk van politieke partijen (in theorie dan, ons koningshuis lijkt me duidelijk te bestaan uit CDA en CU-stemmers). Plus dat het staatshoofd meestal tientallen jaren de tijd heeft om zich voor te bereiden op de kern van haar/zijn taak – niet het politieke gedrag waar je president mee wordt (en blijft). Dat alles zorgt, in combinatie met lekker veel politieke partijen, voor veel rust in de politiek.

Als ik dat vergelijk met landen met een ‘sterke’ president – de VS, Frankrijk, Italië – dan vind ik Nederland duidelijk te prefereren. In die landen lijkt het dat elke keer de hele politiek op de schop gaat: nieuwe topambtenaren, oude wetten worden snel opgeheven en nieuwe ingevoerd (zeker makkelijk in een systeem met weinig partijen), en de hoofdlijnen van de politiek veranderen overnacht. En vrijwel altijd heeft minder dan de helft van de bevolking voor het staatshoofd gestemd. In een monarchie heeft niemand op de koning(in) gestemd, dus hoeft niemand zich achtergesteld te voelen. Lekker egalitair.

Lachen gieren brullen

Greet HofmansTenslotte geeft het koningshuis het gewone volk ook een constante bron van vermaak, de langst lopende real-life soap die je je maar kunt voorstellen. En juist omdat ze niet weggestemd kunnen worden, doen ze vaak de meest mallotige dingen! Geweldig toch? Kom daar maar eens om in een republiek, waar iedereen in de top probeert zo keurig mogelijk te lijken om maar stemmen te winnen (behalve in Frankrijk en Italië, waar ze op presidenten lijken te stemmen juist omdat ze excentriek zijn – zijn die landen misschien gewoon jaloers op ons?).

Nee, ik mag de monarchie wel. Dus bij deze:

Leve de koningin!
Hoezee!
Hoezee!
Hoezee!

Zo, waar is mn bier…

Leave a Reply

