Creatief taalgebruik: Opperlands

Bibliotheek

Lang, lang geleden was ik lid van de bibliotheek in Katwijk. Tegenover vele oninteressante boeken (althans ze zagen er niet interessant genoeg uit voor mij om ze te lenen) zaten vele interessante exemplaren, en daar weer tussen zaten enkele pareltjes, die ik vele vele keren opnieuw leende en leesde.

Eén daarvan is Say Again, een boek vol luchtvaarthumor – dat tot mijn verbazing, en geluk, nog steeds gedrukt wordt (1982 -> 2006, 10e druk!) – en dat ik dus meteen gekocht heb :-).

Ja en dus, Marcel?

opperlands coverEen andere favoriet, die helaas niet meer in druk is :-( *), was Opperlandse Taal- en Letterkunde door Battus (een van de pseudoniemen van Hugo Brandt Corstius). Volgens de achterflap is Opperlands ‘Nederlands op vakantie’. ‘OT&L‘ staat vol met doelloos maar erg grappig Nederlands Opperlands.

*) Stop de persen! Een internetzoek leert dat de volledige tekst vrij beschikbaar is op internet :D! Leve de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren!

Ik was zelfs zó enthousiast dat ik de IMHO beste stukken over heb getypt – voor het laatst op 24 juli 1996, volgens de datum van het WordPerfect-bestand… ah, good old WordPerfect… met dat mooie aquariumscherm… ho wacht, ik dwaal af.

Nu, na vrijwel precies 12.5 jaar (ik verzin het niet!) heb ik dat bestand teruggevonden en met veel plezier opnieuw gelezen. En, je raadt het al, ik zou dit hele verhaal niet zitten te typen als ik die beste stukjes niet op mijn blog ging zetten :-). Dus zonder verder dralen – beginnen! Omdat dit al een lange post is begin ik eenvoudig. Dit ‘gedicht’ had ik ooit uit mijn hoofd geleerd – niet heel moeilijk, met al die hulpjes ;-).

De Deen en de eed  (Drs. P)

D e   D e e n   e n   d e   e e d
E e n   c a n t o   v o l   w e e
 
D e   D e g e n s m i d   d o o d!
E s j,  e z e l,  b e w e e r d e:
E e n   g e l e   d e e d   m e e
N a a s t   n e o ‑ n o m a d e n
 
E n   a p e n,  e r g   w r e d e
N a   z e g e n i n g s b a d e n
 
D e   k a d i   w e r d   r o o d
E n   z e i:  g e d a t e e r d e
 
E f e b e ,  k w a l, s c h e d e!
E e n   s o f,   d e z e  t w e e:
D e   D e e n   e n   d e   e e d

Leave a Reply

